CAR verzekering VvE
Wat is het en heeft onze VvE deze nodig?
De laatste tijd wordt aan mij steeds vaker gevraagd of een VvE zelf een bouwverzekering moet afsluiten of dat dit aan de aannemer/projectontwikkelaar overgelaten kan worden. Ik verklap alvast dat een eigen bouwverzekering voordelen heeft. Een ‘eigen’ bouwverzekering dekt vaak meer risico’s af dan als de aannemer de verzekering sluit, de verzekering sluit aan bij de belangen van de VvE en het kan zelfs voordeliger zijn! Ik zal hieronder het een en ander uiteenzetten.
Er zijn grofweg drie manieren om risico’s bij bouwwerkzaamheden te beheersen of de gevolgen te verminderen. Je kunt afspraken vastleggen over welke partij een risico draagt in de overeenkomst. Je kunt sparen voor de gevolgen van risico’s en de negatieve gevolgen voor lief nemen of je kunt je ervoor verzekeren. De laatste manier komt in dit artikel aan de orde.
Eerst even verduidelijken wat een CAR-verzekering, ook wel bouwverzekering genoemd, eigenlijk is. Dit is een verzekering die in de basis dekking biedt voor schade die optreedt tijdens de bouw aan de nieuwe ‘werken’, maar met name de extra rubrieken zijn voor een VvE van belang.
Dekking CAR verzekering VvE
- Schade aan het werk zelf. Met het werk wordt bedoeld de aan te brengen verbouwing of vernieuwing aan het gebouw. Denk bij schade aan het werk aan beschadiging door brand, explosie, storm, eigen gebrek, materiaal-, constructie- en ontwerpfouten, instorting, overstroming, plotseling invallende vorst, vandalisme, noodzakelijke reinigingskosten, vermissing en verlies van het werk. Een voorbeeld. Als de VvE nieuwe raamkozijnen inclusief glas laat plaatsen, dan zijn de raamkozijnen met glas ‘het werk’. Als een raamkozijn tijdens de werkzaamheden onverhoopt naar beneden valt, dan kan de verzekeringnemer de schade van het raamkozijn op de verzekering verhalen. Onder deze rubriek valt ook (en het komt vaker voor dan u denkt) diefstal van het werk of vandalisme.
- Aansprakelijkheid voor schade aan derden als gevolg van het uitvoeren van het werk. Dit kan primair maar ook secundair verzekerd worden. Secundair houdt in dat als de schade onder een andere verzekering valt, de andere verzekering tot uitkering moet komen. Alleen als geen andere verzekering dekking biedt, komt de CAR-verzekering tot uitkering. Deze rubriek kan afgestemd worden op de aansprakelijkheidsverzekering van de VvE.
- Schade aan het gebouw als gevolg van de werkzaamheden. Ten opzichte van bijvoorbeeld de opstalverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering van de aannemer hoeft de VvE bij deze rubriek alleen maar aan te tonen dat er een verband bestaat tussen de materiële schade aan het gebouw en de uitvoering van de werkzaamheden.
- Hulpmateriaal. Hieronder vallen bijvoorbeeld bouwketen, steigers, hoogwerkers, hamers en beitels enzovoort. Veelal wordt dit niet gedekt door de CAR-verzekering als deze door de VvE wordt afgesloten. Dit is ook logisch, omdat de beschadiging van de hulpmaterialen voor rekening en risico van de aannemer komt, en de VvE daar geen belang bij heeft.
- Eigendommen van de aannemer en diens personeel. Er kan gedacht worden aan diefstal van telefoons, jassen en andere persoonlijke eigendommen. De VvE kan dit meeverzekeren, maar is dat natuurlijk geenszins verplicht. Ook bij deze rubriek heeft de VvE minder belang.
- Transport. Hieronder valt schade aan het werk tijdens het transport naar de bouwplaats. Het werk, zoals raamkozijnen, is dan nog niet aanwezig op de bouwplaats. Dit is alleen van belang als er zaken, zoals raamkozijnen, vervoerd moeten worden naar de bouwplaats. Veelal zijn deze schades ook al in de vervoersovereenkomst tussen aannemer en transporteur afgedekt.